ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ - ΑΘΗΝΩΝ - ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ (ΣΠΑΠ)

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΥΠΑ - ΒΙΒΛΙΑ

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΟΙ ΠΕΙΡΑΙΩΣ - ΑΘΗΝΩΝ - ΠΕΛΟΠΟΝΝΗΣΟΥ (ΣΠΑΠ): Οι Σιδηρόδρομοι Αθηνών Πειραιώς Πελοποννήσου γνωστοί με το ακρωνύμιο ΣΠΑΠ, συστάθηκαν ως εταιρεία την 1 Δεκεμβρίου 1882 με κύριο έργο την κατασκευή και εκμετάλλευση των γραμμών Πειραιάς - Πάτρα με διακλάδωση στην Κόρινθο προς Ναύπλιο, όπως προβλεπόταν στην σύμβαση της 19 Απριλίου 1882. Η εταιρεία θα είχε διάρκεια ζωής 99 έτη, με μετοχικό κεφάλαιο 25.300.000 δρχ, διαιρούμενο σε 92.000 μετοχές ονομαστικής αξίας 275 δρχ. Με μεταγενέστερες συμβάσεις ανέλαβαν επίσης την εκμετάλλευση των γραμμών Πάτρα - Πύργος, Διακοπτό - Καλάβρυτα, Πύργος - Ολυμπία, Καβάσιλα - Κυλλήνη, Βαρθολομιό - Λουτρά, Πύργος - Κυπαρισσία - Μελιγαλάς, Ισθμός - Λουτράκι, Λεύκτρο - Μεγαλόπολη και Ασπρόχωμα - Μεσσήνη. Το 1899 απορροφούν την Εταιρεία Μεσημβρινών Σιδηροδρόμων Ελλάδος (ΕΜΣΕ) εντάσοντας στο δίκτυό της την γραμμή Μύλοι Ναυπλίου - Καλαμάτα. Με την ίδρυση των ΣΕΚ στις 18 Μαρτίου 1920, οι ΣΠΑΠ εντάσσονται σε αυτούς, αλλά το 1922 αποσπώνται και επαναλειτουργούν ως ανεξάρτητη εταιρεία ξανά. Το 1929 αγοράζουν από τους Σιδηρόδρομους Αττικής την γραμμή Ηράκλειο - Λαύριο και την συνδέουν με την γραμμή Πειραιάς - Κόρινθος με διασταύρωση στον σταθμό Αγίων Αναργύρων. Το 1951 υπάγονται στους ΣΠΑΠ ο Σιδηρόδρομος Πύργου - Κατάκολου και το 1953 οι Σιδηρόδρομοι Βόρειο-Δυτικής Ελλάδος (ΣΒΔΕ). Το 1962 οι ΣΠΑΠ ενοποιούνται οριστικά αυτή την φορά με τους ΣΕΚ.