ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΥΠΑ - ΒΙΒΛΙΑ

 

ΕΙΣΑΓΩΓΗ: Η κατασκευή σιδηροδρομικών δικτύων στην Ελλάδα ξεκίνησε στα τέλη του 19ου αιώνα σε δύο γεωγραφικές περιοχές ταυτόχρονα. Στην πρώτη εντάσσονται η Μακεδονία και η Θράκη με την κατασκευή των δικτύων να είναι στην αρμοδιότητα και επίβλεψη της οθωμανικής αυτοκρατορίας και στη συνέχεια των ανεξάρτητων χωρών, που δημιουργήθηκαν μετά τη διάλυσή της (όπως η Σερβία, Βουλγαρία), αλλά και της Ελλάδας, που αναπτύχθηκε ως χώρα προς βορρά μετά τους νικηφόρους βαλκανικούς πολέμους. Στη δεύτερη, όπου με τις προσπάθειες των κυβερνήσεων του νεοσύστατου τότε Ελληνικού Κρατους για σιδηροδρομική ανάπτυξη, εντάσσονται αρχικά, η ευρύτερη περιοχή της Αθήνας και στη συνέχεια η περιοχή της Θεσσαλίας με την προσάρτησή της στο Ελληνικό Κράτος και η Πελοπόννησος αμέσως μετά. Με την ανάπτυξη των βασικών σιδηροδρομικών δικτύων (Πειραιάς-Αθήνα-Σύνορα, Πελοποννήσου και Θεσσαλίας) έχουμε και την ανάπτυξη μικρότερων δικτύων, εξίσου σημαντικών όμως, τα οποία εξυπηρέτησαν και κάποια εξυπηρετούν ακόμα και σήμερα περιφερειακές και επαρχιακές περιοχές, συντελώντας έτσι στην ανάπττυξή τους. Η σειρά με την οποία ακολουθεί η περιγραφή των δικτύων είναι αμιγώς χρονική, χωρίς να γίνεται διαχωρισμός μεταξύ του ελληνικού κράτους και της οθωμανικής αυτοκρατορίας. Εκτός των παραπάνω, υπήρχαν κατά καιρούς (και υπάρχουν ακόμα μερικά), βιομηχανικά και στρατιωτικά δίκτυα, τα περισσότερα στρωμένα με γραμμές πλάτους 60 εκ. (τύπου Decauville). Από τα στρατιωτικά θα παρουσιασθούν το δίκτυο της Αριδαίας, καθώς και το αντίστοιχο του Σαρακλή - Σταυρού, τα οποία χρησιμοποιήθηκαν και για την μεταφορά επιβατών σε τακτική συγκοινωνία. (Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε στην κόκκινη επωνυμία κάθε εταιρείας).

- Σιδηροδρομική Γραμμή Αθήνα - Πειραιάς: Υπογραφή σύμβασης 14/10/1867 και εγκαίνεια της γραμμής 27/2/1869.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Αλεξανδρούπολη - Αδριανούπολη (Τουρκίας): Υπογραφή σύμβασης 17/4/1869 και έναρξη λειτουργίας 6/1872.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Αδριανούπολη (Τουρκίας) - Σεράμπεϋ (Βουλγαρίας): Υπογραφή σύμβασης 17/4/1869 και εγκαίνια 20/6/1873.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Θεσσαλονίκη - Σκόπια: Υπογραφή σύμβασης 17/4/1869 και έναρξη λειτουργίας 1873.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Πύργος - Κατάκολον: Δημοπράτηση έργου 1/8/1881 και ολοκλήρωση γραμμής 3/2/1883.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Λάρισα - Βόλος: Υπογραφή σύμβασης 11/9/1881 και έναρξη λειτουργίας 23/4/1884.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Αθήνα - Κηφισιά - Διόνυσος: Υπογραφή σύμβασης 4/5/1882 και εγκαίνεια της γραμμής 4/2/1885.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Αθήνα - Λαύριο: Υπογραφή σύμβασης 4/5/1882 και ολοκλήρωση γραμμής 20/6/1885.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Βόλος - Βελεστίνον - Καλαμπάκα: Υπογραφή σύμβασης 13/5/1882 και έναρξη λειτουργίας 16/6/1886.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Κόρινθος - Μύλοι Ναυπλίου (’ργος - Ναύπλιο): Υπογραφή σύμβασης 22/6/1882 και ολοκλήρωση γραμμής 4/8/1886.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Πειραιάς - Αθήνα - Κόρινθος - Πάτρα: Υπογραφή σύμβασης 22/6/1882 και ολοκλήρωση γραμμής 10/12/1887.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Πάτρα - Πύργος: Υπογραφή 1ης σύμβασης 5/1887 και ολοκλήρωση γραμμής 29/3/1890.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Κρυονέριον - Αγρίνιον: Υπογραφή σύμβασης 24/12/1887 και ολοκλήρωση γραμμής το 1891.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Μύλοι Ναυπλίου - Καλαμάτα (Λεύκτρον - Μεγαλόπολις και Ασπρόχωμα - Μεσσήνη): Υπογραφή σύμβασης 30/4/1888 και ολοκλήρωση γραμμής 4/11/1899.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Διακοπτό - Καλάβρυτα: Υπογραφή σύμβασης 10/3/1889 και έναρξη εκμετάλλευσης 10/3/1896.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Πύργος - Ολυμπία: Υπογραφή σύμβασης 24/3/1890 και ολοκλήρωση γραμμής 29/8/1891.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Καβάσιλα - Κυλλήνη - Λουτρά: Υπογραφή σύμβασης 10/5/1890 και ολοκλήρωση γραμμής 29/8/1891.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Θεσσαλονίκη - Μοναστήρι: Υπογραφή σύμβασης 28/10/1890 και έναρξη λειτουργίας 1894.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Πολύκαστο - Φέρες (Θεσσαλονίκη - Αλεξανδρούπολις): Εκχώρηση εκμετάλλευσης 10/9/1892 και έναρξη λειτουργίας 1/4/1896.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Βόλος - Μηλιές: Υπογραφή σύμβασης 26/5/1893 και έναρξη λειτουργίας 2/7/1903.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Πύργος - Κυπαρισσία - Μελιγαλάς: Υπογραφή σύμβασης 19/3/1900 και ολοκλήρωση γραμμής 9/1902.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Πειραιάς - Δεμερλή - Σύνορα (Παπαπούλι): Έναρξη κατασκευής της γραμμής το 1900 και ολοκλήρωση γραμμής 22/7/1909.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Παπαπούλι - Πλατύ: Υπογραφή σύμβασης 12/1/1914 και εγκαίνια της γραμμής 26/5/1916.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Σκύδρα - Πρόμαχοι και ’ψαλος - Όρμα: Έναρξη κατασκευής 7/1916 και πέρας κατασκευής 8/1918.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Σαρακλί - Σταυρός: Έναρξη κατασκευής 14/11/1917 και πέρας κατασκευής 1/4/1918.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Καλαμπάκα - Κοζάνη: Υπογραφή σύμβασης 27/8/1925.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Λιμένας Αμφίπολης - Νέα Ζίχνη: Έναρξη κατασκευής 1938 και εγκαίνια τμήματος 5/5/1940.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Στρυμών - Κούλατα Βουλγαρίας: Έναρξη κατασκευής 1943 και πέρας ανακατασκευής 1966.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Αμύνταιο - Κοζάνη: Έναρξη κατασκευής 1/1951 και έναρξη λειτουργίας γραμμής 31/1/1955.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Πειραιάς - Κηφισιά (ΕΗΣ - ΗΣΑΠ): Υπογραφή σύμβασης παραχώρησης 23/7/1954 και ολοκλήρωση της γραμμής 10/8/1957.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Ισθμός - Λουτράκι: Εγκαίνια λειτουργίας γραμμής 1/8/1954.

- Σιδηροδρομική Γραμμή Πειραιάς - Αθήνα - Αεροδρόμιο - Κόρινθος: Έναρξη λειτουργίας 30 Ιουλίου 2004.

 

 

 

 

ΑΝ ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΗΣΕΤΕ, ΣΤΕΙΛΤΕ ΜΗΝΥΜΑ ΣΤΟ: GREEKRAILTICKETS@YAHOO.COM