ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΥΠΑ - ΒΙΒΛΙΑ

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ: Στις 28 Οκτωβρίου 1890 υπογράφηκε σύμβαση μεταξύ του Ραΐφ Πασά ως υπουργού εμπορίου της οθωμανικής κυβέρνησης και του Alfred Kaulla διευθυντή της Wurttembergische Vereinsbank της Στουτγκάρδης, για την κατασκευή και εκμετάλλευση σιδηροδρομικής γραμμής κανονικού εύρους (1,435 μέτρα), που θα συνέδεε την Θεσσαλονίκη με το Μοναστήρι (σημερινή ονομασία Bitola). Το συνολικό μήκος της γραμμής θα ήταν 219 χλμ. με τα 204 χλμ. να βρίσκονται εντός ελληνικού χώρου (όπως είναι καισήμερα). Τα έργα ξεκίνησαν τον Ιούνιο του 1891 και ολοκληρώθηκαν το 1894. Την εκμετάλλευση της γραμμής θα την αναλάμβανε η εταιρεία Chemin de Fer de Salonique a Monastir (S.M.), της οποίας ο κυριώτερος μέτοχος ήταν η C.O. Στην Θεσσαλονίκη η εταιρεία δεν είχε δικό της σταθμό, αλλά χρησιμοποιούσε αυτόν της C.O. για τη γραμμή προς Σκόπια. Με την απόβαση των συμμαχικών δυνάμεων στην Θεσσαλονίκη στις 15 Οκτωβρίου 1915 κατά την διάρκεια του Α΄Παγκοσμίου Πολέμου αναλαμβάνεται και ο έλεγχος της γραμμής από τους Ελληνικούς Σιδηροδρόμους, η ιδιοκτησία όμως ανήκε ακόμα στην S.M. Τον Μάιο 1916 γίνονται τα εγκαίνια της σύνδεσης της γραμμής μ' αυτήν του Λαρισαϊκού, με προέκταση της γραμμής Π.Δ.Σ. μέχρι το Πλατύ. Τον Ιούνιο του 1916 ο έλεγχος και η διοίκηση της γραμμής περιέρχεται στα συμμαχικά στρατεύματα (Αγγλικά και Γαλλικά) και τον Φεβρουάριο του 1920 η γραμμή παραδίδεται επίσημα στο Ελληνικό Δημόσιο, το οποίο την εξαγόρασε το 1925. Στις 14 Μαρτίου 1918 έχουμε την κατασκευή της ενωτικής γραμμής Αξιός - Γέφυρα, με την οποία ενώνονταν οι γραμμές Θεσσαλονίκη - Μοναστηρίου και Θεσσαλονίκης - Σκοπίων, χωρίς να χρειάζεται να εισέλθει το τρένο στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Στις 18 Μαρτίου 1920 η γραμμή υπήχθη στους ΣΕΚ. Στις 22 Μαΐου 1928 υπογράφεται σύμβαση για κατασκευή διασταύρωσης από το Μεσονήσι προς την πόλη της Φλώρινας, η οποία περατώθηκε το 1932. Τον Ιανουάριο του 1951 άρχισε η κατασκευή της γραμμής κανονικού εύρους, από το Αμύνταιο προς Κόμανο και μετά προς Κοζάνη, μήκους 59 χλμ., η οποία ολοκληρώθηκε στις 30 Ιανουαρίου 1955.

 

ΓΡΑΜΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΜΟΝΑΣΤΗΡΙ

Θεσσαλονίκη (Σταθμός C.O.)

Θεσσαλονίκη

Διαλογή

Σίνδος (Τεκελί)

Αξιός

'Aδενδρον

Λουδίας

Πλατύ Ημαθίας

Λειανοβέργιον

Αλεξάνδρεια (Γιδά)

Λουτρός Βεροίας

Κεφαλοχώριον

Ξεχασμένη

Κουλούρα

Μέση

Βέροια (Καραφέρια)

Τρίλοφον

Νάουσα (Νιάουσα)

Λευκάδια

Επισκοπή

Πετριά

Σκύδρα (Βερτεκόπ)

Γαρέφειον

Έδεσσα (Βοδενά)

'Aγρας (Βλάδοβον)

Δροσιά (Μουχαρέμ-Χάν)

'Aρνισσα (Όστροβον)

Βεγορίτις

'Aγιος Παντελεήμων (Πατελί)

Αμύνταιον (Σόροβιτς)

Ξυνό Νερό (Εξίσου)

Κλειδίον (Τσέροβον)

Λιγνιτωρυχεία Βεύης

Βεύη (Μπάνιτσα)

Σιταριά

Μεσονήσιον (Αρμενοχώριον)

Φλώρινα

Τριπόταμος Φλώρινας

Παπαγιάννης

Μαρίνα

Νέος Καύκασος

Κρεμενίτσα (Κέναλι)