ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΣΚΟΠΙΑ

ΑΡΧΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΑ ΔΙΚΤΥΑ ΣΤΑΘΜΟΙ ΚΑΙ ΣΤΑΣΕΙΣ ΕΤΑΙΡΕΙΕΣ ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΩΝ ΤΡΟΧΑΙΟ ΥΛΙΚΟ ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ ΕΝΤΥΠΑ - ΒΙΒΛΙΑ

 

ΣΙΔΗΡΟΔΡΟΜΙΚΗ ΓΡΑΜΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΣΚΟΠΙΑ: Η πρώτη σοβαρή προσπάθεια για δημιουργία σιδηροδρομικού δικτύου στα εδάφη της νοτίου Βαλκανικής, που κατείχε η Οθωμανική Αυτοκρατορία έγινε με την υπογραφή σύμβασης στις 17 Απριλίου 1869 μεταξύ του υπουργού δημοσίων έργων Νταβούτ Πασά και του Βαρώνου Maurice de Hirsch, ο οποίος ίδρυσε την εταιρεία Societe Imperiale des Chemins de Fer de la Turquie d' Europe. Η εταιρεία αυτή είχε ως έργο την κατασκευή και μόνο του δικτύου, ενώ την εκμετάλλευση θα αναλάμβανε η εταιρεία των Αυστριακών Σιδηροδρόμων του Νότου. Οι προς κατασκευή γραμμές κατά προτεραιότητα ήταν: Κωνσταντινούπολη - Αδριανούπολη μήκους 319 χλμ., Αδριανούπολη - Σεράμπεϋ μήκους 243 χλμ., Αδριανούπολη - Αλεξανδρούπολη μήκους 149 χλμ., Θεσσαλονίκη - Σκόπια μήκους 243χλμ. και Μπάνια Λούκα - Μποσάνσκι Νόβι μήκους 102 χλμ. Οι εργασίες για την κατασκευή της γραμμής ξεκίνησαν στις 10 Ιανουαρίου 1871. Τα πρώτα 100 χλμ. δόθηκαν στην κυκλοφορία τον Ιούνιο του 1872, ενώ στο σύνολό της (243 χλμ.), τέθηκε σε λειτουργία το 1873. Το 1874 λόγω της επιτυχίας, που είχε η γραμμή, επεκτάθηκε μέχρι την Μητροβίτσα φτάνοντας έτσι το συνολικό μήκος των 361 χλμ. Ο σταθμός στη Θεσσαλονίκη βρισκόταν στη δυτική πλευρά της πόλης στην περιοχή του σημερινού εμπορικόυ σταθμού. Εξυπηρετούσε δε και τη γραμμή Θεσσαλονίκη - Μοναστήρι. Την εκμετάλλευση των δικτύων του Hirsch, τελικά δεν ανέλαβε η Αυστριακή εταιρεία, αλλά νέα εταιρεία, που συνέστησε ο Hirsch, η οποία υποκατέστησε την προηγούμενη δική του, με την επωνυμία Compagnie Generale d' Exploitation des Chemins de Fer de la Turquie d' Europe (Γενική Εταιρεία για την Εκμετάλλευση των Σιδηροδρόμων της Ευρωπαϊκής Τουρκίας). Το 1879 την εκμετάλλευση την ανέλαβε νέα εταιρεία του Hirsch, η Compagnie d' Exploitation des Chemins de Fer Orientaux (C.O.). Με το τέλος του Α' Βαλκανικού Πολέμου και τη Συνθήκη του Λονδίνου στις 30 Μαΐου 1913, η γραμμή περιέρχεται οριστικά στο Ελληνικό έδαφος, αλλά συνέχιζε να είναι ιδιοκτησία της C.O. Κατά τη διάρκεια του Α' ΠΠ η γραμμή χρησιμοποιήθηκε ευρέως από τα συμμαχικά στρατεύματα και κυρίως από τα Γαλλικά. Στις 14 Μαρτίου 1918 έχουμε την κατασκευή της ενωτικής γραμμής Αξιός - Γέφυρα, με την οποία ενώνονταν οι γραμμές Θεσσαλονίκη - Μοναστηρίου και Θεσσαλονίκης - Σκοπίων, χωρίς να χρειάζεται να εισέλθει το τρένο στην πόλη της Θεσσαλονίκης. Το 1929 το ελληνικό δημόσιο καταβάλλει 20.000.000 γαλλικά φράγκα στους Σερβικούς σιδηροδρόμους, προκειμένου να εξαγοράσει το τμήμα Θεσσαλονίκη - Γευγελή, το οποίο είχε μεταβιβασθεί από την C.O. στους Σέρβους το 1923, την δε εκμετάλλευσή του, την ανέλαβαν οι ΣΕΚ. Η χιλιομετρική αρίθμηση των σταθμών, ξεκινάει από το σταθμό Θεσσαλονίκης.

 

ΓΡΑΜΜΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΣΚΟΠΙΑ

 

ΣΤΑΘΜΟΙ-ΣΤΑΣΕΙΣ ΓΡΑΜΜΗΣ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ - ΣΚΟΠΙΑ

Θεσσαλονίκη (Σταθμός C.O.)

Θεσσαλονίκη

Διαλογή

Νέα Μαγνησία

Αγχίαλος

'Aγιος Αθανάσιος (Καβακλή)

Γέφυρα (Τοπσίν)

Πρόχωμα

Καστανάς (Καρά Ογλού)

Ακροπόταμος

'Aσπρος

Λιμνότοπος

Πολύκαστρον (Καρασούλι)

Αξιούπολις (Γουμενίσσα)

Παιονία

Δογάνη

Ειδομένη

Γευγελή